Je eigen sportschool beginnen
Wat is de reden dat jij een sportschool wilt beginnen? Mensen willen motiveren, inspireren en helpen bij het behalen van hun sportieve doelen moet in jouw bloed zitten. Het vergt veel inspanning, kennis, expertise en geld om een succesvolle sportschool te beginnen. Maar met jouw ervaring en liefde voor het vak is de titel ‘sportschooleigenaar’ de volgende stap in jouw carrière. Van sport weet je alles af, maar op het gebied van ondernemen kan je wel wat handvatten gebruiken. Lees hier wat er allemaal komt kijken bij het waarmaken van jouw droom: het starten van een sportschool.
Cijfers en trends in de fitnessbranche
- In 2020 waren er 3,9 miljoen volwassen Nederlanders die wekelijks aan fitness deden.
- Sinds het begin van deze eeuw is de wekelijkse fitnessdeelname van volwassen Nederlanders toegenomen: van 11 procent in 2001 naar 27 procent in 2020.
- Vitaliteit wordt steeds belangrijker, ook voor werkgevers.
- In 2020 waren er in Nederland 2.250 vestigingen van fitnesscentra. In 2010 waren dat er nog 1.505
Wat komt er allemaal kijken bij het beginnen van eigen sportschool?
Hieronder volgen enkele stappen die jou op weg kunnen helpen:
1. Start met een businessplan
Als jij de juiste motivatie hebt om een sportschool te openen is een van de eerste stappen het maken van een goed businessplan. Een goede voorbereiding op jouw ondernemersreis vergroot de kans op succes aanzienlijk. Door een ondernemingsplan te maken zorg je voor een duidelijk beeld van jouw doelen en de haalbaarheid van het idee. Bij een businessplan horen meerdere onderdelen, hier zoomen wij in op drie van de belangrijkste voor het begin van jouw sportschool.
Het bedrijf
Doe ten eerste goed marktonderzoek om te leren van andere ondernemers in de fitnessbranche. Wat was er bij hen allemaal nodig en wat kan jij daarvan leren. Beschrijf duidelijk wat je wilt gaan doen en hoe je dat gaat doen. Bedenk waar je als sportschool voor wilt staan en wat jouw doelstellingen zijn. Hier benoem je ook jouw bedrijfsnaam en de rechtsvorm waarvoor je kiest en waarom. Ga verder in op zaken zoals administratie, pensioen en algemene voorwaarden.
Marketingplan
In het marketingplan ga je meer onderzoek doen naar bijvoorbeeld jouw doelgroep en de concurrenten. Analyseer jouw sterke en zwakke punten en breng kansen en bedreigingen in kaart. Dit zal helpen om een goede marketingstrategie vorm te geven voor je eigen sportschool.
Een belangrijk onderdeel hierbij is het omschrijven van de doelgroep. Wie zijn jouw klanten? Om je te onderscheiden van concurrentie is het namelijk nodig om te richten op een bepaalde doelgroep of niche. Hoe beter jij jouw doelgroep kent, hoe beter jij de dienstverlening kan laten aansluiten op hun behoeften. Wanneer jouw doelgroep voor een groot deel uit een oudere generatie bestaat, zal je andere apparatuur moeten aanschaffen dan wanneer jouw doelgroep echte powerlifters zijn.
Daarna bepaal jij de vier P’s van jouw sportschool:
Product: Wat is precies hetgeen dat jij aan gaat bieden en waarin verschilt dit van de concurrentie.
Prijs: Wat zijn de prijzen van hetgeen dat jij gaat aanbieden, doe hierbij goed onderzoek naar vraag en aanbod.
Plaats: Ga op zoek naar de juiste locatie, denk hierbij aan dingen zoals bereikbaarheid en parkeerplaatsen. Houdt bij de plaats ook zeker rekening met de doelgroep en andersom.
Promotie: Waar en hoe ga jij je sportschool promoten? Bepaal via welke kanalen je jouw doelgroep gaat bereiken.
Financieel plan
Je hebt een financieel plan nodig op voorbereid te zijn op de financiering van jouw droom: een eigen sportschool beginnen. Een goed financieel plan vergroot jouw kans op een zakelijke lening te krijgen, als je het financieel niet redt met eigen geld. In een financieel plan benoem je ten minste de volgende zaken:
- Alles wat je nodig hebt om te beginnen met de sportschool en hoeveel dat gaat kosten
- De verwachte omzet en kosten
- De winstverwachting voor de komende jaren
- Hoe je jouw sportschool gaat financieren
- Een investerings-, financierings-, exploitatie- en liquiditeitsbegroting. (Bekijk hoe je deze kan opstellen op de website van de Kamer van Koophandel)
Wanneer je dit hebt opgesteld bekijk je of het financieel plan en je ondernemingsplan financieel haalbaar zijn. Check wat er per maand gebeurt op je zakelijke bankrekening en of je niet in de knoop komt met de inkomsten en uitgaven.
Denk ook na over de verzekeringen en licenties die je nodig gaat hebben. Vaak zal je vergunningen nodig hebben voor bijvoorbeeld verbouwingen of het ophangen van reclame uitingen. Zorg ervoor dat je een plan maakt voor alle verzekeringen die je wilt afsluiten. Wij raden aan om een breed verzekeringsplan af te sluiten zodat alles gedekt is.
2. Een team met kennis
In een sportschool kan je natuurlijk niet alles zelf doen. Denk daarom goed na over het inhuren van personeel. Je moet natuurlijk zelf de juiste certificering hebben, maar ook jouw team moet goed gekwalificeerd zijn. Houdt er dus rekening mee dat potentiële werknemers de juiste accreditaties of trainingen hebben gehad of krijgen. Een goede sfeer in een sportschool hangt samen met de mensen die er rondlopen, zorg daarom voor een goed team dat de juiste sfeer kan creëren.
3. Investeer in de benodigde apparatuur voor je eigen sportschool
Met jouw doelgroep en de vier P’s in gedachten ga je op zoek naar de benodigde apparatuur. Je wilt natuurlijk verantwoord investeren in goede apparatuur, maar daar niet te veel voor betalen. Ga je voornamelijk voor machines of juist losse gewichten en van welk merk dan? Houdt rekening met de oppervlakte van jouw ruimte en een juiste inrichting van de apparatuur. In de loop van de tijd kan je altijd uitbreiden met meer apparatuur.
Je kan bij het starten van je eigen sportschool veel geld besparen door te investeren in kort gebruikte fitnessapparatuur. Deze apparatuur is vaak refurbished en nog in uitstekende staat. Zo bespaar je op een complete inrichting al snel tienduizenden euro’s. Bij Gym Warehouse kan je kiezen uit een groot assortiment kort gebruikte of nieuwe apparatuur. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
4. Marketing en promotie
Je wilt natuurlijk zo veel mogelijk leden binnenhalen voor jouw eigen sportschool. Ga daarom aan de slag met de promotie van jouw nieuwe sportschool. Het klinkt eenvoudig maar dit blijkt vaak nog erg lastig te zijn. Houdt hierbij weer goed jouw doelgroep in gedachten en speel in op hun pijnpunten en behoeften. Zorg dat je de kanalen gebruikt waar de doelgroep actief op is en verspreidt de juiste boodschap. Je kan hiervoor ook altijd samenwerken met een specialist om marketing of promotie gebied.
Denk tenslotte niet alleen aan nieuwe leden, nog belangrijker is misschien wel het behouden van de huidige leden. Hoe meer tevreden leden je hebt, hoe groter de kans is dat zij nieuwe leden aanbrengen.
5. Let’s go!
Wanneer je al deze stappen hebt gevolgd ben je er klaar voor om een succes te maken van jouw droom sportschool. Niet alles zal vlekkeloos gaan, maar dit hoort bij risico’s nemen en een droom nastreven. Voor advies of bij vragen kan je altijd contact met ons opnemen, wij luisteren graag.