Lifemaxx – een van de grootste fitness materialen leveranciers van Europa
Lees op deze pagina over de mijlpalen in de geschiedenis van het merk: Lifemaxx. Een merk dat is begonnen in 1977 als een van de eerste sportscholen in Nederland en is uitgegroeid tot een van de grootste fitness materialen leveranciers van Europa.
1977
Lifemaxx zoals wij het nu kennen bestaat 19 jaar, maar de initiële start in de fitnessbranche vond plaats in 1977 toen Wim en Christine Doolhof hun sportschool openden in Rotterdam genaamd ‘Body Shape’. Dit was één van de eerste complete sportscholen in Nederland, met training voor bodybuilding en powerliften en een kleine wellness. De sportschool was zeer innovatief en vele leden hebben daar hun doelen bereikt en genoten van de trainingen.
Naast de sportschool was Wim distributeur van fitnessapparatuur van de merken ‘SportsArt®’ en ‘Johnson®’ om zo een andere kant van de fitnessmarkt te benaderen.
Hij is destijds ook begonnen met de ontwikkeling van eigen fitnessapparatuur onder de naam ‘First ClassR’. Deze apparatuur van ‘First Class’ kun je nu zelfs nog terugvinden in menig sportschool!
Ook hebben Wim en Christine succesvol een eigen lijn van voedingssupplementen gevoerd in deze periode, onder de naam ‘PeakR’. Tevens waren zij in deze tijd juryleden bij (inter)nationale Bodybuilding wedstrijden. Al met al hebben zij jarenlang vele kanten van de fitnessbranche benaderd!
2003
In 2003 bestond de naam Lifemaxx al binnen ‘SportsArt’. Het assortiment bestond onder andere uit bars, gewichten, dumbbells, accessoires en de ‘ab roller bench’, toentertijd de ideale manier om de buikspieren te trainen. Het logo heeft zich door de jaren heen ook flink ontwikkeld. In 2003 zag het Lifemaxx logo er namelijk zo uit:
De welbekende Russische olympische bar met schijven heeft ook een flinke metamorfose ondergaan.
2004
2004 was de officiële start van het merk Lifemaxx zoals we deze nu kennen. Wim en Christine hebben vanaf dat moment Lifemaxx als zelfstandig merk op de markt gezet. De missie en visie van toen, zijn de missie en visie van nu. Ook al groeit het bedrijf qua werknemers, iedereen moet binnen deze missie en visie passen zodat we de klanten de beste ervaring kunnen bieden.
Het team van twee werd al snel uitgebreid met één iemand op kantoor en één iemand om de bestellingen af te leveren. Sinds 2004 ligt de focus alleen op het ontwikkelen en creëren van fitness accessoires. Inmiddels heeft Lifemaxx een volledig assortiment hoogwaardige fitness accessoires ontwikkeld voor de professionele sportscholen, personal trainers, fysiotherapeuten, CrossFit boxen en wellnesscentra.
Missie: “Het produceren en leveren van kwalitatief hoogwaardige en innovatieve producten en service tegen een relatief lage prijs voor de professionele fitnessbranche in Europa.”
Visie: “Wij willen marktleider zijn in Europa door onze kwalitatief hoogwaardige en onderscheidende producten en de continue goede en persoonlijke service.”
2008
In 2008 werd het huidige Lifemaxx logo ontwikkeld en veel producten zoals de benches en bars ondergingen een grote metamorfose. Denise, dochter van Wim en Christine, was destijds zelf naast haar hbo studie commerciële economie – werkzaam om te zorgen dat het huidige Lifemaxx logo werd ontwikkeld en om het merk verder op te bouwen in alle uitingen. Destijds werd er nog geen gebruikt gemaakt van social media, dus dat ging onder andere via brochures, post en beurzen.
Niet veel later is ook schoonzoon Diederick bij het team gekomen met een bijbaan naast zijn universitaire studie economie. Toen zowel Denise als Diederick hun studie hadden afgerond zijn ze beiden fulltime in het bedrijf gaan werken en hebben ze samen met Wim en Christine ervoor gezorgd dat het assortiment uitgebreid werd en de groei werd ingezet.
2010-2011
Het CrossFit concept is opgericht in 2000, maar het duurde een aantal jaar voordat ook Nederland kennismaakte met deze inmiddels zeer populaire vorm van trainen. De groei van CrossFit ging niet onopgemerkt voorbij. Zowel Denise als Diederick vonden het super leuk om zelf te doen en zagen zo een kans om op de groeiende behoefte in te spelen.
De materialen die gebruikt worden voor CrossFit zijn immers grotendeels anders dan de standaard fitness materialen. In deze tijd kwam ook de eerste catalogus uit in de vorm zoals we die nu ook kennen en heeft de eerste Lifemaxx shoot met modellen plaatsgevonden.
2012
Na een team overleg is de naam Crossmaxx® ontstaan – het merk voor de CrossFit boxen en functionele fitness ruimtes. Sinds 2012 is Crossmaxx gegroeid van een idee naar een merk met een compleet assortiment. Crossmaxx bestaat inmiddels alweer 10 jaar en net zoals met Lifemaxx, wordt met Crossmaxx ook een totaal assortiment aangeboden. De volledige inrichting van een box/gym kan verzorgd worden met de materialen van Crossmaxx.
2014-2015
Eind 2014 heeft Lifemaxx hun eigen PU lijn ontwikkeld. Deze serie van dumbbells, barbells en schijven is tot op de dag van vandaag nog één van de series waar ze het meest trots op zijn. Deze lijn is helemaal zelf bedacht met de verhalen van de klanten en wat ze graag willen zien en willen ervaren in het achterhoofd. Dat betekent; supersterke dumbbells, barbells en schijven met duidelijke gewichtsaanduidingen, handgrepen bij de schijven, perfecte balans bij de dumbbells et cetera.
Lifemaxx: ”We zijn super trots dat we deze lijn door heel Europa zien liggen en het begonnen is met een papier en een potlood. In de toekomst zullen er nog veel meer van dit soort producten aan het assortiment toegevoegd worden. Allemaal producten waarop wij stuk voor stuk trots zijn en de merken echt een eigen identiteit geven!”
2016
In 2016 vond de grote verhuizing van de Linschotenstraat naar de Innsbruckweg plaats. Het magazijn inclusief showroom en kantoor verhuisden naar de nieuwe locatie omdat de oude locatie simpelweg niet groot genoeg meer was. Wie wel eens een bezoekje heeft gebracht aan het huidige kantoor in Rotterdam is het vast en zeker opgevallen dat er verrassende quotes op de muur staan zoals de Rotterdamse uitdrukking ‘niet lullen, maar poetsen!’.
Deze quote is stiekem overgenomen van het bedrijf wat voorheen in het pand heeft gezeten, maar sluit naadloos aan op de Rotterdamse mentaliteit van Lifemaxx.
2016 was tevens het jaar waarin het merk LMX.R is opgericht. De LMX. lijn biedt producten gyms als benches, racks en accessoires. De LMX. lijn is een strakke lijn waarbij mat-zwart wordt gecombineerd met heldere kleuren.
De lijn is minimalistisch en helemaal afgestemd op de van nu! In 2019, heeft LMX. een mooie groei doorgemaakt en nog meer een volledige identiteit gekregen.
2019
De eigenaren van Lifemaxx, Wim en Christine zijn al sinds 1977 ondernemers in de fitnessbranche. Zij zullen niet stoppen, maar dit jaar wel officieel een stapje terug doen. Denise en Diederick nemen het bedrijf over en zetten het bedrijf voort met dezelfde passie als voorheen. Het blijft een familiebedrijf, dus Wim en Christine zullen altijd klaarstaan voor raad en daad 😉
Lifemaxx: ” Inmiddels is het Lifemaxx team zestien man sterk! Hoe dit is waargemaakt? Door keihard te werken met elkaar en een passie te hebben voor wat we doen. Dit is ook de reden dat we ook nog lang niet klaar zijn en dit ook door blijven zetten! Met elkaar proberen we te zorgen dat Lifemaxx kan blijven groeien en onze klanten zo goed mogelijk te helpen van advies tot aan inrichting en alles wat daarbij komt kijken.”
2020-2021
De jaren van de Corona pandemie.. gyms die voor weken hun deuren moesten sluiten. Het was hard werken om uit deze rommelige tijden iets positiefs te halen, maar toch is dat veel van jullie gelukt. Het belang van fit en gezond blijven kwam in deze tijd extra naar voren en de online trainingen en home gyms schoten als paddestoelen uit de grond.
Mede daardoor konden veel mensen toch nog lekker in beweging blijven. Wij werden overladen met bestellingen om thuis mee aan de slag aan te gaan.
Toekomst
Lifemaxx is de afgelopen tien jaar ontzettend gegroeid en voorlopig zijn ze nog niet uitgegroeid. Lifemaxx: ”We willen sowieso mooie gyms en toffe producten blijven ontwerpen. Als familiebedrijf vinden wij persoonlijk contact en heldere communicatie belangrijk en dit blijft ook de komende tien jaar zo! ”
To be continued.. 😉
Bekijk ons assortiment aan Lifemaxx producten.